Firma měla pomoci klientům splnit jejich podnikatelský sen, zákazníci ale tvrdí, že selhala

Firma měla pomoci klientům splnit jejich podnikatelský sen, zákazníci ale tvrdí, že selhala

ilustrační foto, Shutterstock.com

Startupové sny za stovky tisíc dolarů skončily ve vzduchoprázdnu. Místo aplikací dostali klienti jen výhrůžky

Měl jim pomoci s rozjezdem jejich startupů. Začínající podnikatelé svěřili stovky tisíc dolarů kanadskému byznysmenovi, který sliboval zajištění webových stránek a aplikací pro obsluhu klientů. Majitel společnosti ConvrtX Joshua Adler podle nich ale avizované služby nikdy nedodal.

ptk

Rozčarování zažili lidé z celého světa – od Skotska po jižní státy USA. Adlerově firmě s důvěrou svěřili kolem 245 tisíc dolarů, přesto nikdy neviděli slíbené výsledky. Podnikatel i nadále sliboval své služby. BBC hovořila s dvaceti zákazníky a bývalými zaměstnanci společnosti a zjistila, že firma používá nekalé praktiky.

„Naprostá většina klientů je spokojena,“ tvrdí Adlerovi právníci. Zmíněná tvrzení jsou podle nich nepravdivá a údajně za nimi stojí bývalá klientka, na niž už ConvrtX podala žalobu.

Společnost založená v roce 2019 se prezentuje jako světová jednička mezi firmami, které pomáhají začínajícím podnikatelům s byznys plány, prezentacemi pro investory a vývojem webových stránek na míru.

Adlerova firma se chlubí nejlepším hodnocením zákazníků, tvrdí, že má 70 zaměstnanců po celém světě a působí v Británii, USA a Kanadě, přičemž majitel firmu řídí z Dubaje.

Z interních dokumentů vyplývá, že ConvrtX fakturovala mezi lety 2019 a 2023 více než 280 zákazníkům přes pět milionů dolarů. Podle bývalých pracovníků ale firma úspěšně dokončila jen pár projektů.

Vyšetřování BBC zjistilo, že zákazníci, kteří společnosti svěřili i celoživotní úspory, obdrželi produkty, které buď nefungovaly, nebo neodpovídaly tomu, co si objednali.

Klienti, kteří si na postup stěžovali, navíc čelili právním a finančním výhrůžkám. Firma, jejíž webové stránky jsou momentálně mimo provoz, se údajně prezentovala i vymyšlenými referencemi – tvrdila třeba, že o ní psal magazín Forbes.

Dobré jméno jí měla zajistit také spolupráce s prestižním americkým časopisem Harvard Business Review, který se zaměřuje na vedení lidí a firemní kulturu. Obě instituce však jakékoli spojení s ConvrtX popřely. Právníci Joshe Adlera uvedli, že jeho podnik obdržel jen asi 12 až 15 stížností z celkového počtu přibližně 340 klientů.

Sedmatřicetiletá matka, která vystupuje pod jménem Amy, patří k těm nespokojeným. Společnosti v roce 2021 zaplatila 53 tisíc dolarů (více než milion korun) za vývoj webu a aplikace pro neziskovou organizaci, která spojuje neplodné páry s náhradními matkami.

Dva roky vývoje přinesly neuspokojivé webové stránky a navíc bez aplikace. Adler přitom požadoval další peníze. Amy nejvíc rozčílilo, když obdržela od majitele firmy fotografii, jak slaví Nový rok na tropické pláži na Bali. „Proč se mi chlubí penězi? Je to odporné,“ říká žena, která projekt financovala mimo jiné zástavou domu.

Amy se nakonec obrátila na britského finančního ombudsmana, ten doporučil, aby jí banka vrátila 39 tisíc dolarů. Podnikatelka nyní čeká, jestli se banka bude doporučením řídit.

Dodané webové rozhraní zhodnotili i nezávislí vývojáři – pokud by mělo být funkční podle původního zadání, musela by ho firma vyvinout od nuly. Adlerovi právníci namítají, že klientka obdržela web, interaktivní prototyp i plně vyvinutou mobilní aplikaci.

Dřívější zaměstnanci tvrdí, že Josh Adler firmu neřídil dobře. Společnost vykazovala vysokou fluktuaci lidí a obcházely se v ní postupy. Adlerovi právníci svého klienta nicméně popisují jako „mimořádně ambiciózního“ člověka, který buduje špičkovou firmu. Ne všichni zaměstnanci podle nich splnili jeho vysoké nároky, a proto byli „propuštěni“.

Několik bývalých vedoucích pracovníků nicméně uvedlo, že měli vážné obavy z toho, jak Adler firmu vedl – přijímal podle nich nové klienty i ve chvíli, kdy mu bylo řečeno, že jejich požadavky nejsou proveditelné. Platby přitom požadoval předem, někdy až ve výši 53 tisíc dolarů. Společnost zároveň neumožňovala vrácení peněz.

„Je výřečný a přesvědčivý, ale často slibuje věci, které nelze splnit,“ tvrdí jeden bývalý zaměstnanec.

Právníci Joshe Adlera kontrují, že nikdy klientům netvrdil, že jejich nápady jsou realizovatelné, pokud to tak nebylo. Firma podle nich vždy upozorňovala na náročnost vývoje aplikací, ale když klient trval na pokračování v projektu, ConvrtX výzvu zpravidla přijal.

Třiatřicetiletá Gemma Martinová ze skotského města Dundee se živí výkladem tarotových karet. ConvrtX jí za 35 tisíc dolarů slíbila funkční interaktivní web a mobilní aplikaci, přes kterou by si zákazníci mohli objednat a zaplatit její služby. Firma ale podle Martinové svou část dohody nesplnila.

Když napsala kritický komentář na internet, společnost podle ní odmítla web spustit, dokud nepodepíše dohodu o mlčenlivosti, která by jí zakazovala firmu kritizovat. Martinová odmítla.

Spolupráce měla i bizarní rozměr – právník, který s Martinovou komunikoval, si v e-mailech neodpustil sexuálně laděné lichotky. Adler s ním sice spolupráci ukončil a Martinové se omluvil, přesto však subjekt, který se označuje za světovou jedničku ve svém oboru, produkt v očekávané kvalitě nedodal.

Martinová sice obdržela podnikatelský plán a zdrojový kód pro web a aplikaci, ten byl ale neúplný a pro ni nepoužitelný. ConvrtX zaslání dat označila za projev dobré vůle, přestože klientka neuhradila celou částku. Nyní klientku firma žaluje pro pomluvu.

Právní kroky hrozily i třiapadesátiletému Stevenu Marshallovi, který chtěl s pomocí webu rozjet podnik na podporu nezávislých filmařů. Výsledek, za který zaplatil přes pět tisíc dolarů, ho zcela zklamal.

Když se domáhal vrácení peněz, oddělení stížností ConvrtX ho údajně varovalo, že je vázán smlouvou a nesmí firmu veřejně kritizovat. Marshall zkušenost hodnotí jako skličující.

Pokusy o zastrašování potvrdili i další zákazníci. Ayesha Imranová například žádala o vrácení 18 tisíc dolarů a s výsledkem vývoje rozhodně nebyla spokojená. Přesto až do minulého měsíce její jméno figurovalo na webu ConvrtX pod falešným pozitivním doporučením.

„ConvrtX nám pomohla přejít od vize k realizaci a podpořila nás ve všem mezi tím,“ stálo mimo jiné v příspěvku. „Něco takového jsem nikdy nevypustila z úst,“ říká Imranová, která požádala o odstranění komentáře.

Na začátku letošního roku se Adler pokusil o rebranding firmy. Dokud ho novináři BBC nekontaktovali, prodával osmitýdenní výukové programy za 159 dolarů (3500 korun). V reklamním videu tvrdil, že pomohl zakladatelům firem zajistit vysoký kapitál, v příspěvku se také nechal slyšet, že pozitivně ovlivnil na deset tisíc životů.

BBC se Adlera zeptala, z čeho tato čísla vycházejí, jeho právníci ale na dotaz nereagovali. Co se týče zmíněných obvinění, podle jeho zástupců je podnikatel odmítá. Tvrdí, že obětí je jeho firma, která údajně až do zveřejnění stížnosti paní Martinové téměř žádné výtky od klientů nedostávala.