Digitální technologie mezi investory sílí, roli poradců ale dál vnímají jako klíčovou ukázal průzkum Amundi

ČTK

Digitální technologie mezi investory sílí, roli poradců ale dál vnímají jako klíčovou ukázal průzkum Amundi

Hrot24, čtk

,

Praha 12. května 2025 (PROTEXT) -

  • Tři čtvrtiny retailových investorů (73 %) hledají informace o investování a odborné poradenství online.

  • 77 % využívá digitální investiční platformy – v průměru v nich drží 50 % svého portfolia.

  • Úroveň využívání digitálních investičních platforem je vysoká ve všech věkových skupinách – u osob 51-60 let je to více než dvě třetiny.

  • Nejvyšší prioritou pro drobné investory je finanční zajištění na stáří, ale pouze každý čtvrtý (23 %) je na dobré cestě k dosažení tohoto cíle.

Společnost Amundi, přední evropský správce aktiv, zjišťovala, jak drobní investoři přistupují k investování online – od využívání online platforem až po to, kde hledají informace a s kým se radí. Průzkumu se zúčastnilo 11 000 retailových investorů z různých demografických skupin a z 25 zemí světa.

Digitální investování není výsadou pouze mladších investorů; naopak, stále více lidí napříč různými věkovými skupinami se zapojuje do této formy investování. Více než tři čtvrtiny respondentů (77%) investují alespoň část svého portfolia prostřednictvím digitálních platforem nebo aplikací, přičemž téměř třetina z nich investuje výhradně online.

Mezi jednotlivými zeměmi ale existují výrazné rozdíly: například investoři ve Finsku (95%), Brazílii (89%), Švédsku (89%) a Jižní Koreji (89%) využívají digitální nástroje více než ti v Thajsku (46%), Japonsku (64%) nebo Francii (65%). V Česku zatím investoři digitální platformy využívají méně, jejich obliba ale stoupá. Podle průzkumu agentury STEM/MARK, který pro Amundi uskutečnila před koncem loňského roku, investuje téměř třetina Čechů (31,5%) přes bankovní nebo nebankovní investiční aplikaci.

Průzkum Amundi také potvrzuje, že digitální investice se neomezují pouze na mladší populaci - 68% osob starších 50 let investuje digitálně. Toto číslo je vyšší u mladších investorů, takže lze předpokládat, že s jejich přibývajícím věkem bude podíl digitálních investic dál narůstat.

Široká škála digitálních zdrojů informací

Téměř tři čtvrtiny drobných investorů (73%) dnes získávají informace nebo rady ohledně investování prostřednictvím digitálních kanálů. V Evropě je tento podíl mírně nižší (69%), naopak v Asii dosahuje 76 %. Zajímavé je i to, odkud lidé čerpají: 38% respondentů se obrací na influencery, které znají z televize, rádia, podcastů, blogů nebo sociálních sítí. Naopak 31% dává přednost oficiálním webovým stránkám poskytovatelů investičních služeb.

Z konkrétních platforem má mezi drobnými investory největší vliv YouTube, který sleduje 72 % z nich. Následuje Instagram (49%) a Facebook (46%). Evropští investoři se na influencery obracejí méně často – obzvlášť ve věkové skupině 51 až 60 let.

V Česku podle průzkumu STEM/MARK čerpá informace a rady z online kanálů více než 80% respondentů. Nejčastěji sahají po webových stránkách bank, investičních společností nebo specializovaných finančních portálech. Méně častým zdrojem jsou internetové diskuse (11%) nebo influenceři na YouTube (13,5%). Třetina dotázaných (32,6%) se obrací na investičního poradce.

Hybridní model poradenství posiluje finanční plánování a investiční jistotu

Z průzkumu vyplývá, že více než polovina investorů (54%) nemá sestavený dlouhodobý plán. Ti, kteří ho mají, však čtyřikrát častěji uvádějí, že si věří ve schopnost dosáhnout finančního zajištění na stáří – ve srovnání s těmi, kteří plán nemají. Výrazný rozdíl se ukazuje i u investorů, kteří využívají profesionální poradenství, ať už osobní, nebo digitální. Ti mají téměř třikrát častěji sestavený investiční plán než ostatní, což podtrhuje význam odborného vedení při plánování budoucnosti. V České republice je zájem o poradenství relativně vysoký. Podle dat agentury STEM/MARK konzultuje své investice alespoň občas 65,5 % drobných investorů s finančním poradcem.

Naopak investoři, kteří spoléhají výhradně na digitální technologie (19%), obvykle profesionální poradenství nevyužívají. Právě u této skupiny se častěji objevují pochybnosti o vlastních rozhodnutích (62% oproti 69%) a menší jistota ohledně dosažení investičních cílů.

Celosvětový průzkum Amundi zároveň ukazuje, že investoři oceňují lidský přístup, zejména pokud jde o dlouhodobé finanční plánování. Rostoucí zájem o digitální nástroje ale ukazuje, že budoucnost patří hybridnímu modelu poradenství, který dokáže propojit to nejlepší z obou světů a lépe odpovídat na různorodé potřeby drobných investorů.

Důchod jako hlavní investiční cíl, ale stále nedostatečně zohledněný v alokacích

Na otázku, co investory ve světě nejčastěji vede k investování, respondenti nejčastěji uváděli snahu zajistit si pohodlný důchod (41%). Hned za tím následovala motivace dosáhnout co nejvyššího výnosu (39%). Čeští investoři vnímají priority trochu jinak – hlavním důvodem je snaha ochránit úspory před znehodnocením (51,8%), zatímco zajištění na stáří je až na druhém místě (41,6%), ukázal průzkum STEM/MARK.

Zajímavé také je, že ačkoliv si dvě třetiny investorů (66%) věří, že dělají správná rozhodnutí, výrazně méně z nich (26%) je skutečně na cestě k dosažení příjmů, které by jim zajistily komfortní důchod. Jedním z důvodů může být i to, že více než polovina respondentů (54%) nemá sestavený dlouhodobý finanční plán, který by jejich rozhodování podpořil a dal mu strukturu.

Fannie Wurtzová, Head of Distribution & Wealth Division, uvedla: „Druhé vydání naší studie Decoding Digital Investment přináší řadu postřehů pro každého, kdo se snaží lépe pochopit měnící se chování a očekávání investorů. Výsledky zároveň potvrzují zásadní roli profesionálního poradenství – investiční plán má téměř třikrát více těch, kteří využívají podporu odborníka, ať už osobně, nebo digitální formou. Digitální kanály se nadále rozvíjejí po celém světě, ale právě kombinace lidského přístupu a technologií, tedy hybridní model poradenství, je klíčem k tomu, jak efektivně naplňovat dlouhodobé investiční cíle.“

O společnosti Amundi

Amundi, přední evropský správce aktiv, který patří mezi 10 největších světových hráčů[1] , nabízí svým 100 milionům klientů – retailových, institucionálních i firemních – kompletní škálu spořicích a investičních řešení v rámci aktivní i pasivní správy, v tradičních nebo reálných aktivech. Tato nabídka je rozšířena o IT nástroje a služby, které pokrývají celý hodnotový řetězec spoření. Amundi, dceřiná společnost skupiny Crédit Agricole, kótovaná na burze, v současné době spravuje aktiva v hodnotě více 2,2 biliony eur[2] .

Díky svým šesti mezinárodním investičním centrům[3], možnostem finančního a mimofinančního výzkumu a dlouhodobému závazku k odpovědnému investování je společnost Amundi klíčovým hráčem na poli správy aktiv.

Klienti Amundi využívají odborných znalostí a poradenství 5 500 zaměstnanců ve 35 zemích.

Amundi, a trusted partner, working every day in the interest of its clients and society

www.amundi.cz

[1] Zdroj: IPE "Top 500 Asset Managers" zveřejněno v červnu 2024, na základě spravovaných aktiv k 31/12/2023.

[2] Údaje Amundi k 31/12/2024.

[3] Boston, Dublin, Londýn, Milán, Paříž a Tokio.