Barbara Piłat
foto: Procter & Gamble
Advertorial
Barbara Piłat, senior ředitelka v Procter & Gamble: Podporujeme mladé a talentované lidi a poskytujeme jim příležitosti k rozvoji
Společnost Procter & Gamble, výrobce značek jako Ariel, Pampers, Head & Shoulders, Gillette a mnoha dalších, zaměstnává ve střední Evropě více než osm tisíc lidí, přičemž v České republice přibližně 500.
S Barbarou Piłat, senior ředitelkou P&G, která vede marketingové oddělení společnosti ve střední Evropě, hovoříme o tom, jak získávají talentované mladé lidi, jaké nabízejí možnosti rozvoje, vzdělávací programy a mentorskou podporu v každé fázi kariéry.
Svou kariéru ve společnosti jste zahájila před více než 15 lety a od prvního dne vám společnost svěřila odpovědnost za byznysové projekty. To je myšlenka, kterou se společnost P&G řídí při získávání budoucích zaměstnanců. Co to znamená?
P&G je společnost založená na filozofii povýšení uvnitř firmy. To znamená, že zaměstnanci, kteří uspěli na svých stávajících pozicích a mají potenciál k růstu, jsou povýšeni na další kariérní úroveň. Snažíme se přijímat ty nejlepší absolventy vysokých škol a jakmile nastoupí do společnosti, poskytujeme jim optimální cestu rozvoje.
Naše strategie rozvoje zaměstnanců se skládá minimálně ze tří prvků, realizovaných na základě tzv. metodiky „70-20-10“. Školení tak tvoří pouze 10 procent rozvoje našich zaměstnanců, 20 procent tvoří znalosti předávané zkušenějšími nadřízenými a kolegy.
Většinu, zhruba 70 procent, si osvojujeme při každodenní práci a realizaci projektů. Proto od prvního dne práce každý z nás přebírá odpovědnost za byznysové projekty.
Každý z nás si do značné míry utváří svou kariérní cestu sám.
Vzpomínám si, že mým prvním projektem byla propagace řady Lenor Parfumelle, kolekce vytvořené ve spolupráci s francouzskými parfuméry, takže jsem se okamžitě cítila zodpovědná za svěřený úkol. V P&G říkáme, že brand manažer zodpovědný za značku se chová tak trochu jako její generální ředitel – a já jsem se tak skutečně cítila.
Samozřejmě jsem potřebovala podporu zkušenějších osob. Úzce jsem spolupracovala se svým nadřízeným, který mi vždy ochotně poradil a pomohl. Během prvních dnů ve firmě jsem dostala jasný akční plán, včetně školení, která jsem měla absolvovat na začátku i později.
Společnost P&G pro mě stanovila konkrétní očekávání, ale zároveň mi poskytla podporu, která mi pomohla tato očekávání splnit. Mladí lidé, kteří nastoupí do naší společnosti, procházejí stejnou cestou: skutečná odpovědnost za obchodní výsledky, každodenní podpora od zkušenějších osob a soubor nezbytných školení.
Jak takový mentorský vztah s nadřízeným vypadá v každodenní práci ve firmě?
Myslím, že každý z nás si do značné míry utváří svou kariérní cestu sám. Kromě dosahování vynikajících obchodních výsledků je důležité stanovit si cíle, kterých chceme v každé etapě dosáhnout. Zároveň musíme pochopit své současné dovednosti a na základě toho určit, co se potřebujeme naučit.
Neméně důležité jsou samozřejmě i rozhovory s nadřízenými nebo manažery o probíhajících projektech a pravidelné schůzky, na kterých shrnujeme své úspěchy a prezentujeme své profesní ambice.
Mnoho kampaní P&G získalo mezinárodní ocenění Effie nebo Cannes Lions
foto: Procter & Gamble
Takováto transparentní komunikace je podle nás velmi důležitá – čím více se někdo chce rozvíjet, překračovat dané rámce nebo rozšiřovat své kompetence, čím více se věnuje sám sobě a dosahuje výsledků, tím více příležitostí se mu otevírá. Je to skutečně fascinující a určitě jeden z klíčových důvodů, proč jsem tady.
Tento vývoj zahrnuje také možnost změny profesní dráhy, což je pravděpodobně důležitá informace pro mladé lidi, kteří ne vždy od začátku přesně vědí, co chtějí v životě dělat.
To je pravda. A tato filozofie rozvoje je mi velmi blízká. Možná proto, že jsem si takovou cestou sama prošla. V určité fázi své kariéry jsem měla možnost nastoupit na pozici ne tak přímo v marketingovém oddělení, kam jsem byla původně přijata, ale v obchodním oddělení. Byla to pro mě nečekaná, ale skvělá příležitost, jak proniknout hlouběji do toho, co dělá obchodní oddělení.
Lepší pochopení produktových strategií je při budování značek a kategorií klíčové, protože umožňuje kombinovat marketingové znalosti se znalostmi o obchodních procesech. Nezapomínejte, že pro spotřebitele je důležitý celý zážitek – jak to, co vidí v reklamě, tak to, s čím se setkávají na pultech obchodů nebo online.
Takové zkušenosti mi v mé kariéře pomohly nahlížet na potřeby spotřebitelů komplexněji a ještě lépe na ně reagovat. Můj případ není jediný. V mém týmu jsou lidé, kteří začali svou kariéru v jiných odděleních, například v logistice nebo financích, projevili velký zájem o kariéru v marketingu a dnes úspěšně řídí značky. Pro nás je důležité, co člověka baví – vnímáme to jako potenciál a snažíme se to realizovat.
Zdůrazňujete, že se vám ve společnosti P&G dostalo velké mentorské podpory a dnes jste zodpovědná nejen za jednu z klíčových oblastí ve společnosti, ale také za kariéru mladých marketérů. Co jim předáváte?
Skutečně mám pocit, že jsem od svých nadřízených, přímých i nepřímých, dostala hodně. Dnes se o to chci podělit a pomoci ostatním rozvíjet se a dosáhnout úspěchu. Velkou radost mám z toho, že jsem vedoucím marketingového oddělení, kde pozoruji a pamatuji si jednotlivé cesty rozvoje a mohu mladým kolegům poradit a využívat přitom vlastní zkušenosti.
Portfolio produktů Procter & Gamble
foto: Procter & Gamble
Ve společnosti P&G pro mě bylo důležité, že jsem se mohla učit od těch nejlepších a čerpat inspiraci z jejich činnosti. Dalo by se říci, že P&G je „univerzitou marketingu“. Naše společnost jako první začala používat tištěnou reklamu, svými reklamami přispěla ke vzniku tzv. soap oper a již více než 100 let zkoumá chování spotřebitelů. Mnoho našich kampaní získalo mezinárodní ocenění Effie nebo Cannes Lions.
Pro mladé lidi, kteří právě vstupují na trh práce, se 15 let v jedné společnosti často zdá jako abstraktní budoucnost. Co vás vede k tomu, že i po tolika letech cítíte ze své práce uspokojení a přistupujete k ní s nadšením?
Na těch 15 let se dívám s úsměvem a nedůvěrou – jak rychle utekly! Možná proto, že každý den v práci je jiný než ty předchozí a stále se často setkávám s novými situacemi a výzvami. Práce je pro mě vášní, dodává mi energii navíc a nutí mě neustále získávat nové znalosti a zkušenosti.
Často nabádám lidi v mém oddělení, aby byli těmto zkušenostem otevření, přistupovali k novým výzvám s odvahou a brali je jako příležitost k růstu. P&G je velká mezinárodní společnost, která nabízí velmi rozmanité cesty rozvoje. A člověk z toho může opravdu šikovně čerpat.
Zkušenosti získáváme nejen v různých odděleních společnosti, ale také na různých trzích. Pracujeme v mezinárodních týmech, takže můžeme těžit ze zkušeností kolegů z celého světa. To nám otevírá zcela nové perspektivy a umožňuje nacházet netradiční řešení.
Mám pocit, že jsem od svých nadřízených, přímých i nepřímých, dostala hodně.
Týmy, ve kterých pracujeme, jsou samozřejmě inkluzivní. Většinou se skládají z mužů a žen z různých zemí a různého věku, různorodého zaměření. Společnost P&G podporuje také osoby se zdravotním postižením a osoby s neurodiverzitou. Proto se snažíme vytvářet přátelské prostředí pro všechny zaměstnance, aby každý mohl být v práci sám sebou.
Důležitým bodem, který stojí za zdůraznění, a pro mě osobně je velmi důležitý, jsou naše dobrovolnické projekty. Máme jich mnoho a každý zaměstnanec se může zapojit do pomoci a zároveň se věnovat svému koníčku. Od pandemie firma nabízí dva dny volna navíc na dobrovolnictví a vím, že si toho lidé velmi cení; do různých iniciativ se dokonce zapojují celé týmy, což má také pozitivní vliv na týmovou spolupráci.
Společnost Procter & Gamble je výrobcem značek jako Ariel, Pampers, Head & Shoulders nebo Gillette. Jaké výzvy vidíte v prostředí dynamicky se měnících trhů?
Myslím, že v dnešní době, kdy jsme všichni zahlceni přemírou informací, je velkou výzvou oslovit spotřebitele komunikací tam, kde se nacházejí, a se sdělením, které s nimi rezonuje. Vzpomínám si, že jeden z mých globálních nadřízených vždy říkal, že musíme rozumět současným trendům, ale zároveň být vždy „o krok napřed“. Tato zásada je aktuální i dnes.
P&G má ve svém portfoliu velké a známé značky a také velmi dobré produkty. Dělá mi radost, že můžeme našim zákazníkům nabídnout nejkvalitnější produktová řešení šitá na míru jejich potřebám.